Jak bezpečně zabalit obraz: Kompletní návod krok za krokem
- Příprava materiálu na balení obrazu
- Ochrana přední strany obrazu fólií
- Obalení rohů a hran bublinkovým materiálem
- Kartonové desky na přední a zadní stranu
- Fixace obrazu stretch fólií nebo páskou
- Označení křehkého obsahu na balíku
- Dvojité zabalení při zasílání poštou
- Správné skladování zabaleného obrazu
- Speciální opatření pro skleněné rámy
- Kontrola pevnosti balení před transportem
Příprava materiálu na balení obrazu
Pro správné zabalení obrazu je naprosto nezbytné si nejprve připravit veškerý potřebný materiál. Základem je bublinková fólie, která poskytuje obrazu prvotřídní ochranu proti nárazům a otřesům během přepravy. Ideální je pořídit si fólii s většími bublinkami, která nabízí lepší tlumení případných nárazů. Kromě bublinkové fólie budeme potřebovat také pevný karton nebo lépe speciální kartonové desky určené přímo pro balení uměleckých děl. Tyto desky by měly být minimálně o 5-10 centimetrů větší než samotný obraz ze všech stran.
Dalším důležitým materiálem je ochranný papír, nejlépe hedvábný nebo archivační, který přijde do přímého kontaktu s povrchem obrazu. Tento speciální papír zabraňuje poškrábání malby a současně umožňuje obrazu dýchat. Pro dodatečnou ochranu rohů je vhodné si připravit rohové chrániče z tvrzeného kartonu nebo speciální plastové ochranné rohy, které zabrání poškození rámu při případném nárazu.
Lepicí páska je další nepostradatelnou součástí balicího procesu. Doporučuje se používat kvalitní balicí pásku s dobrou přilnavostí, ale zároveň takovou, která po odstranění nezanechává lepidlo na rámu obrazu. Pro označení křehkého obsahu balíku si připravíme výstražné samolepky s nápisem Křehké nebo Zacházet opatrně.
V případě, že plánujeme obraz přepravovat na delší vzdálenost, je vhodné si obstarat také přepravní dřevěnou bednu nebo speciální kartonovou krabici určenou pro transport uměleckých děl. Do meziprostoru mezi obrazem a bednou budeme potřebovat výplňový materiál, například polystyrénové granule nebo pěnové výplně, které zajistí, že se obraz uvnitř bedny nebude pohybovat.
Pro maximální ochranu při balení se hodí mít po ruce také měkké bavlněné rukavice, které zabrání otiskům prstů na obraze a rámu. Užitečné mohou být i nůžky s kvalitními čepelemi pro přesné řezání kartonu a bublinkové fólie, případně odlamovací nůž pro úpravu kartonových desek na přesný rozměr.
Všechen materiál by měl být čistý a suchý, skladovaný v prostředí s běžnou pokojovou teplotou. Vlhký nebo znečištěný balicí materiál by mohl způsobit poškození obrazu nebo jeho rámu. V případě velmi cenných děl je vhodné zvážit také použití materiálů s ochranou proti vlhkosti, jako jsou například speciální voděodolné fólie nebo silikagel pro absorpci případné vlhkosti během přepravy.
Ochrana přední strany obrazu fólií
Přední strana obrazu je nejcitlivější částí celého uměleckého díla, proto je naprosto nezbytné věnovat její ochraně maximální pozornost. Prvním krokem při balení obrazu je vždy aplikace ochranné fólie na jeho přední stranu. Tento proces vyžaduje pečlivost a trpělivost, protože jakákoliv chyba může způsobit poškození malby nebo kresby. Pro tento účel se nejlépe hodí speciální archivační fólie nebo kvalitní potravinářská fólie, která neobsahuje změkčovadla a další chemické látky, které by mohly reagovat s povrchem díla.
Před samotnou aplikací fólie je nutné důkladně očistit pracovní prostor a připravit si dostatečně velký kus fólie, který přesahuje rozměry obrazu alespoň o 10 centimetrů na každé straně. Fólii rozbalujeme velmi opatrně, abychom předešli jejímu pomačkání nebo vytvoření záhybů. Nejlepší je pracovat ve dvojici, kdy jedna osoba drží okraje fólie a druhá ji postupně a rovnoměrně pokládá na povrch obrazu.
Při aplikaci fólie postupujeme systematicky od jednoho okraje ke druhému, přičemž dbáme na to, aby se mezi fólií a povrchem obrazu nevytvářely vzduchové bubliny. Ty by mohly způsobit nerovnoměrný tlak na povrch díla během transportu. Pokud se nějaké bubliny objeví, je třeba je jemně vytlačit směrem k okrajům pomocí měkkého hadříku nebo speciální stěrky určené pro práci s fóliemi. V žádném případě nepoužíváme ostré předměty, které by mohly fólii protrhnout.
Okraje fólie přehýbáme přes hrany obrazu tak, aby byly pevně fixované, ale zároveň nevytvářely příliš velký tlak na rám nebo plátno. V případě velmi starých nebo křehkých děl je vhodné použít speciální archivační pásku pro zajištění okrajů fólie. Ta musí být pH neutrální a snadno odstranitelná, aby při pozdějším odstraňování nezanechala na rámu nebo zadní straně obrazu žádné stopy.
Zvláštní pozornost věnujeme rohům obrazu, kde je třeba fólii pečlivě poskládat tak, aby nevznikaly ostré záhyby. V těchto místech je obraz nejvíce náchylný k poškození během manipulace. Přebytečnou fólii v rozích zastřihneme tak, aby vznikl čistý a úhledný překlad, který nebude překážet při další vrstvě balení.
Po dokončení aplikace fólie je důležité celý povrch ještě jednou zkontrolovat a ujistit se, že fólie perfektně přiléhá k povrchu obrazu a nikde nejsou žádné záhyby nebo vzduchové kapsy. Správně aplikovaná ochranná fólie by měla být téměř neviditelná a neměla by nijak narušovat vizuální dojem z díla. Teprve po této kontrole můžeme přistoupit k dalším krokům balení, jako je aplikace ochranných rohů nebo kartonového obalu.
Obalení rohů a hran bublinkovým materiálem
Nejdůležitější částí procesu balení obrazu je důkladná ochrana rohů a hran, protože právě tyto části jsou při přepravě nejvíce náchylné k poškození. Bublinkový materiál představuje ideální řešení pro bezpečné zabalení těchto kritických míst. Začněte tím, že si připravíte dostatečně velké kusy bublinkové fólie, které budou přesahovat rozměry rohů minimálně o 15 centimetrů na každou stranu. Pro každý roh obrazu vystřihněte čtverec bublinkové fólie a složte jej tak, aby vytvořil několik vrstev. Bublinkovou fólii přiložte na roh obrazu bublinkami směrem k rámu, aby poskytovala maximální ochranu.
Důležité je zajistit, aby bublinkový materiál pevně obepínal roh a nevytvářel vzduchové kapsy, které by mohly při nárazu způsobit poškození. Každý roh důkladně obalte a zajistěte malířskou páskou, která nepoškodí povrch rámu ani samotný obraz. Malířskou pásku aplikujte s citem, aby držela bublinkovou fólii na místě, ale zároveň nevytvářela příliš velký tlak na rám.
Po zabezpečení rohů pokračujte s obalením hran obrazu. Nastříhejte dlouhé pruhy bublinkové fólie, které budou dostatečně široké, aby pokryly celou výšku hrany plus alespoň 5 centimetrů přesahu na každé straně. Pruhy bublinkové fólie aplikujte postupně po celém obvodu obrazu, přičemž dbejte na to, aby se jednotlivé vrstvy překrývaly minimálně o 3 centimetry. Tím zajistíte komplexní ochranu bez slabých míst.
Při obalování hran je klíčové věnovat zvláštní pozornost místům, kde se bublinkový materiál setkává s již zabezpečenými rohy. Tyto přechody musí být plynulé a pevné, aby nevznikala místa náchylná k poškození. Pro dodatečnou ochranu můžete na exponovaná místa aplikovat druhou vrstvu bublinkové fólie, která poskytne ještě lepší tlumení případných nárazů během přepravy.
Nezapomeňte, že kvalitní bublinkový materiál by měl mít dostatečnou tloušťku a pevnost, aby skutečně plnil svou ochrannou funkci. Levné a tenké bublinkové fólie neposkytují dostatečnou ochranu a mohou se snadno protrhnout nebo zploštit. Investice do kvalitního obalového materiálu se vyplatí, zejména pokud se jedná o cenný nebo sentimentálně hodnotný obraz.
Po dokončení obalení rohů a hran zkontrolujte, zda je veškerý bublinkový materiál pevně zajištěn a nikde se neuvolňuje. Jemně přejeďte rukou po všech hranách a rozích, abyste se ujistili, že nikde nejsou mezery nebo nedostatečně chráněná místa. Pokud objevíte jakékoliv nedostatky, ihned je opravte přidáním další vrstvy bublinkové fólie nebo lepším zajištěním stávajícího materiálu.
Opatrně zabal svůj obraz do bublinkové fólie, pak do kartonu a nakonec do stretch fólie. Jen tak se dostane bezpečně na místo určení.
Zdeněk Procházka
Kartonové desky na přední a zadní stranu
Pro bezpečné zabalení obrazu jsou kartonové desky naprosto nezbytným základem celého procesu. Desky musí být dostatečně pevné a rozměrově větší než samotný obraz, ideálně tak, aby na každé straně přesahovaly dílo o 5-10 centimetrů. Při výběru kartonových desek je důležité zvolit kvalitní materiál, který není zvlněný ani poškozený vlhkostí. Nejlépe se osvědčuje vícevrstvá lepenka s gramáží alespoň 2000 g/m², která poskytuje optimální ochranu.
Přední a zadní kartonová deska tvoří pevný sendvič, mezi kterým bude obraz bezpečně uložen. Před samotným použitím desek je vhodné jejich povrch zkontrolovat a očistit od případných nečistot či prachu. Pokud používáme recyklované desky, musíme se ujistit, že neobsahují žádné ostré hrany, sponky nebo jiné kovové části, které by mohly obraz poškodit.
Pro dodatečnou ochranu můžeme vnitřní strany desek, které přijdou do kontaktu s obrazem, vypodložit archivním papírem nebo bublinovou fólií. Zvláště důležité je zajistit, aby rohy desek byly nepoškozené a pevné, protože právě ty jsou při přepravě nejvíce namáhány a musí absorbovat případné nárazy.
V případě velmi cenných děl je možné použít speciální ochranné desky s kyselině neutrálním pH, které zabraňují chemické reakci mezi materiálem a povrchem obrazu. Tyto profesionální ochranné materiály sice představují vyšší investici, ale poskytují maximální možnou ochranu pro dlouhodobé skladování či transport.
Při manipulaci s deskami je třeba dbát na to, aby byly vždy umístěny rovnoběžně s povrchem obrazu. Jakékoliv prohnutí nebo zkroucení desek může vést k poškození plátna nebo rámu. Pro větší formáty obrazů je vhodné použít pomocné výztuhy nebo příčky, které zabrání prohýbání desek během manipulace.
Kartonové desky by měly být před použitím skladovány v suchém prostředí při pokojové teplotě. Vlhké nebo teplotně namáhané desky mohou změnit své vlastnosti a poskytovat nedostatečnou ochranu. Po sestavení ochranného sendviče je nutné desky pevně, ale citlivě spojit pomocí textilní pásky nebo kvalitní balicí pásky. Spoje by měly být provedeny tak, aby při rozbalování nedošlo k poškození samotného díla.
V případě dlouhodobého skladování je vhodné kartonové desky pravidelně kontrolovat a v případě jakýchkoliv známek poškození nebo degradace materiálu je vyměnit za nové. Investice do kvalitních ochranných desek se vždy vyplatí, protože představují základní ochranu před mechanickým poškozením, prachem a částečně i před výkyvy vlhkosti a teploty.
Fixace obrazu stretch fólií nebo páskou
Pro bezpečné zabalení obrazu je naprosto klíčová správná fixace pomocí stretch fólie nebo kvalitní balicí pásky. Stretch fólie představuje nejbezpečnější způsob, jak ochránit obraz před poškozením během přepravy. Při aplikaci stretch fólie začínáme vždy od středu obrazu a postupujeme směrem k okrajům. Fólii natahujeme rovnoměrně a dbáme na to, aby byla dostatečně napnutá, ale zároveň nedeformovala rám obrazu. Je důležité překrývat jednotlivé vrstvy fólie alespoň z poloviny, čímž vytvoříme pevnou ochrannou vrstvu.
Pokud se rozhodneme pro fixaci pomocí balicí pásky, musíme být mimořádně opatrní při její aplikaci přímo na povrch obrazu. Ideální je nejprve obraz obalit do archového papíru nebo bublinové fólie a teprve poté aplikovat pásku. Pásku nikdy nelepíme přímo na malbu nebo plátno, protože by mohlo dojít k nevratnému poškození. Při lepení pásky postupujeme systematicky - nejprve zajistíme hlavní strany obrazu a poté diagonálně zpevníme rohy.
Pro maximální ochranu je vhodné kombinovat více vrstev různých materiálů. První vrstvu může tvořit jemný hedvábný papír nebo bublinková fólie, následuje vrstva kartonu pro zpevnění a nakonec stretch fólie nebo páska pro finální fixaci. U větších obrazů je nezbytné věnovat zvláštní pozornost rohům, které jsou nejvíce náchylné k poškození. Zde můžeme použít speciální rohové chrániče nebo vytvořit zesílenou ochranu pomocí několika vrstev bublinové fólie.
Při balení obrazů s ozdobnými rámy musíme být obzvláště pečliví. Každý výstupek nebo reliéf na rámu vyžaduje individuální přístup a dodatečnou ochranu. V těchto případech je vhodné nejprve vyplnit všechny mezery a prohlubně měkkým materiálem, aby vznikl rovnoměrný povrch, který lze následně bezpečně obalit stretch fólií. Pozornost věnujeme také zadní straně obrazu, kde by měla být fólie nebo páska aplikována tak, aby nevznikaly vzduchové kapsy.
Pro transport více obrazů najednou je důležité každý obraz zabalit samostatně a teprve poté je případně spojit do většího balíku. Mezi jednotlivé zabalené obrazy vkládáme další ochranné vrstvy, aby se zabránilo vzájemnému tření a možnému poškození. Finální vrstva stretch fólie nebo pásky by měla být aplikována tak, aby vytvořila kompaktní celek, který je možné bezpečně přenášet a manipulovat s ním. V případě velmi cenných obrazů je vhodné celý zabalený obraz umístit do speciální přepravní bedny s dodatečným polstrováním.
Označení křehkého obsahu na balíku
Pro bezpečnou přepravu obrazu je naprosto zásadní správné označení balíku, které upozorní na jeho křehký obsah. Každý balík obsahující obraz by měl být viditelně označen standardizovanými symboly pro křehký obsah, které přepravci okamžitě rozpoznají. Nejčastěji se používá symbol skleničky nebo přeškrtnutého deštníku, který jasně signalizuje, že obsah vyžaduje šetrné zacházení.
Na balík je vhodné umístit označení ze všech stran, aby bylo viditelné z jakéhokoliv úhlu manipulace. Doporučuje se použít červenou barvu symbolů na bílém podkladu, což zajišťuje maximální viditelnost a kontrast. Kromě standardních symbolů je důležité na balík umístit i nápisy jako KŘEHKÉ nebo OPATRNĚ, ideálně ve více jazycích, pokud se zásilka posílá do zahraničí.
Při balení obrazu nezapomeňte také na označení správné orientace balíku. Šipky směřující nahoru jsou naprosto nezbytné, aby se předešlo převrácení balíku během přepravy. Tyto šipky by měly být umístěny na protilehlých stranách balíku a měly by být dostatečně velké a výrazné. Současně s tím je vhodné přidat i nápis TOUTO STRANOU NAHORU pro ještě jasnější instrukce manipulantům.
Profesionální přepravci doporučují použít také speciální samolepky indikující náraz nebo převrácení zásilky. Tyto indikátory jsou velmi užitečné při případné reklamaci poškození. Důležité je také označit balík štítkem NEKLOPIT a NESTOHOVAT, aby se zabránilo položení těžkých předmětů na balík s obrazem.
Pro dodatečnou ochranu je možné na balík umístit také označení maximální stohovací výšky a hmotnosti, kterou lze na balík umístit. Toto je zvláště důležité u větších a hodnotnějších obrazů. Všechny štítky a označení by měly být kryté průhlednou lepicí páskou, aby se zabránilo jejich poškození nebo odlepení během přepravy.
V případě zasílání obrazu do zahraničí je nutné přidat také celní označení a další požadované mezinárodní přepravní symboly. Je vhodné konzultovat s přepravní společností správné označení pro konkrétní destinaci. Některé země mají specifické požadavky na označování zásilek s uměleckými díly.
Při použití vlastních štítků a označení je důležité zajistit jejich trvanlivost a odolnost vůči vlhkosti. Doporučuje se používat voděodolné materiály a kvalitní lepicí pásky, které zajistí, že označení zůstane čitelné po celou dobu přepravy. V ideálním případě by mělo být označení křehkého obsahu doplněno také o kontaktní údaje odesílatele a příjemce pro případ jakýchkoliv komplikací během přepravy.
Dvojité zabalení při zasílání poštou
Pro bezpečné doručení obrazu poštou je naprosto nezbytné použít metodu dvojitého zabalení, která poskytuje maximální ochranu během přepravy. Nejprve obraz důkladně obalíme do několika vrstev bublinková fólie, přičemž dbáme na to, aby byly všechny rohy a hrany dostatečně chráněny. Bublinková fólie musí být pevně přichycena lepicí páskou tak, aby se během manipulace neuvolnila. Na takto zabezpečený obraz aplikujeme první vrstvu kartonu, kterou vytvoříme z pevných kartonových desek. Ty by měly přesahovat rozměry obrazu alespoň o 5 centimetrů na každé straně.
Způsob balení | Potřebný materiál | Úroveň ochrany | Vhodné pro |
---|---|---|---|
Bublinkovou fólií | Bublinková fólie, lepicí páska | Vysoká | Všechny typy obrazů |
Kartonem | Kartonové desky, lepicí páska | Střední | Menší obrazy |
Stretch fólií | Stretch fólie, rohové chrániče | Základní | Zarámované obrazy |
Zvláštní pozornost věnujeme ochraně rohů obrazu, které jsou při přepravě nejvíce náchylné k poškození. Na každý roh umístíme speciální kartonové nebo plastové chrániče, které připevníme lepicí páskou. Následně celý takto zabalený obraz vložíme do první krabice, kterou vyplníme výplňovým materiálem, jako jsou polystyrénové granule nebo zmačkaný papír. Je důležité, aby se obraz uvnitř krabice nemohl pohybovat.
Pro vytvoření druhé ochranné vrstvy použijeme větší krabici, do které vložíme první zabalenou krabici s obrazem. Meziprostor mezi oběma krabicemi musí být minimálně 5 centimetrů ze všech stran a tento prostor kompletně vyplníme ochranným materiálem. Ideální je použít kombinaci různých výplňových materiálů - například polystyrénové desky na boční strany a granule nebo bublinková fólie pro vyplnění zbývajícího prostoru.
Na vnější krabici je nezbytné umístit výrazné označení KŘEHKÉ a NEKLOPIT ze všech stran. Doporučuje se také nakreslit šipky označující správnou orientaci balíku. Pro dodatečnou ochranu můžeme na vnější krabici nalepit speciální indikátory nárazu nebo překlopení, které signalizují případné nevhodné zacházení během přepravy.
Při zabalování obrazu je také důležité myslet na jeho hodnotu a případně zvolit adekvátní pojištění zásilky. Před samotným zabalením je vhodné obraz vyfotografovat ze všech stran a zdokumentovat jeho stav, včetně případných existujících poškození. Tato dokumentace může být užitečná v případě reklamace.
Pro maximální jistotu můžeme na vnitřní krabici umístit kopii dodací adresy a kontaktních údajů. Pokud by došlo k poškození vnější krabice, zajistíme tím, že zásilka bude stále doručitelná. Všechny spoje a hrany krabic důkladně přelepíme kvalitní lepicí páskou, ideálně několikrát, aby nedošlo k jejich rozlepení během přepravy. Správně zabalený obraz by měl vydržet i pád z výšky jednoho metru bez poškození, což je standard, který by měl splňovat každý poštovní balík obsahující křehký předmět.
Správné skladování zabaleného obrazu
Zabalený obraz vyžaduje specifické podmínky pro skladování, aby nedošlo k jeho poškození během doby, kdy není vystaven. Nejdůležitějším faktorem při skladování je stabilní teplota a vlhkost prostředí. Ideální teplota pro skladování zabaleného obrazu se pohybuje mezi 18 až 22 stupni Celsia. Místnost by měla být suchá s relativní vlhkostí vzduchu mezi 45 až 55 procenty. Vyšší vlhkost může způsobit růst plísní a degradaci materiálů, zatímco příliš nízká vlhkost může vést k vysušování plátna a praskání barev.
Zabalený obraz by měl být vždy skladován ve vertikální poloze, nikdy jej nepokládejte naplocho, protože by mohlo dojít k prověšení plátna. Při vertikálním skladování je důležité zajistit, aby obraz byl mírně nakloněný a opřený o stabilní stěnu. Mezi stěnou a obrazem by měla být umístěna ochranná vrstva, například karton nebo polystyrén, která zabrání přímému kontaktu se zdí a případnému přenosu vlhkosti.
Místo pro skladování by mělo být chráněno před přímým slunečním zářením, které může způsobit blednutí barev i přes ochranný obal. Důležité je také zajistit, aby v místnosti nebyl prach a nečistoty, které by mohly proniknout skrz ochranný materiál. Pravidelná kontrola stavu zabaleného obrazu je nezbytná - doporučuje se minimálně jednou za tři měsíce zkontrolovat, zda nedochází k poškození obalu nebo samotného díla.
Pro dlouhodobé skladování je vhodné použít speciální ochranné pouzdro nebo bednu, která poskytuje dodatečnou ochranu před mechanickým poškozením. Takové pouzdro by mělo být vyrobeno z kvalitních materiálů, které jsou pH neutrální a nezpůsobují chemické reakce s barvami nebo plátnem. V případě, že skladujete více zabalených obrazů pohromadě, je nutné mezi ně vložit separační materiál, který zabrání vzájemnému kontaktu a možnému poškození.
Důležitým aspektem je také pravidelné větrání místnosti, kde jsou obrazy skladovány. Stagnující vzduch může podporovat vznik plísní a jiných mikroorganismů. Větrání by mělo probíhat v době, kdy jsou venkovní podmínky podobné těm uvnitř místnosti, aby nedošlo k prudkým změnám teploty a vlhkosti. V případě, že je obraz zabalen delší dobu, je vhodné jej občas rozbalit a nechat dýchat, což pomáhá předcházet vzniku kondenzace uvnitř obalu.
Při manipulaci se zabaleným obrazem během skladování vždy používejte čisté, suché rukavice, abyste předešli přenosu mastnoty a nečistot z rukou. Jakékoliv přemisťování by mělo být prováděno opatrně a s maximální pozorností, aby nedošlo k nárazům nebo pádu. V případě zjištění jakýchkoliv známek poškození je nutné okamžitě konzultovat stav s odborníkem na restaurování uměleckých děl, který může posoudit závažnost situace a navrhnout vhodné řešení.
Speciální opatření pro skleněné rámy
Při balení obrazů se skleněnými rámy je nutné věnovat zvýšenou pozornost ochraně křehkých částí. Skleněné rámy jsou mnohem náchylnější k poškození než běžné dřevěné či plastové varianty, proto vyžadují speciální přístup a dodatečnou péči během celého procesu balení. Základem je použití kvalitního bublinkového materiálu, který musí být aplikován ve více vrstvách. První vrstva by měla být umístěna přímo na skleněný povrch, přičemž bublinky musí směřovat směrem k rámu, aby poskytovaly maximální ochranu.
Velmi důležitým krokem je vytvoření dodatečné ochrany rohů, které jsou nejzranitelnějším místem skleněného rámu. Na každý roh je třeba aplikovat speciální ochranné rohovníky z tvrzeného kartonu nebo plastu, které se následně fixují lepicí páskou. Tyto rohovníky musí přesahovat okraje rámu alespoň o pět centimetrů na každé straně, aby účinně absorbovaly případné nárazy.
Pro maximální bezpečnost během přepravy je nezbytné vytvořit sendvičovou konstrukci z pevných kartonových desek. Obraz se skleněným rámem se umístí mezi dvě kartonové desky, které musí být minimálně o dva centimetry větší než samotný rám na všech stranách. Mezi sklo a kartonové desky je nutné vložit měkký materiál, ideálně archivační papír nebo netkanou textilii, která zabrání přímému kontaktu skla s kartonem.
Při manipulaci se zabaleným obrazem je zásadní označit balík výstražnými nápisy Křehké a Sklo ze všech stran. Stejně tak je důležité vyznačit směr, kterým má být obraz přepravován, obvykle šipkami směřujícími nahoru. Pro dodatečnou ochranu lze využít speciální přepravní bedny vyložené pěnovým materiálem, které poskytují další úroveň zabezpečení během transportu.
V případě větších skleněných rámů je vhodné použít speciální ochranné fólie s UV filtrem, které v případě rozbití zabrání rozptýlení střepů. Tyto fólie se aplikují přímo na skleněný povrch před samotným balením do bublinkové fólie. Při balení rozměrnějších děl je také doporučeno využít služeb profesionálních balicích firem, které disponují speciálním vybavením a zkušenostmi s manipulací křehkých uměleckých děl.
Nezapomínejte, že skleněné rámy jsou citlivé na změny teploty, proto je důležité zajistit, aby zabalený obraz nebyl vystaven extrémním teplotním výkyvům během přepravy. Ideální je využít klimatizovaný transport a skladování v prostorách s kontrolovanou teplotou a vlhkostí. Při rozbalování je třeba postupovat stejně opatrně jako při balení a začít odstraňováním ochranných vrstev od vnější části směrem dovnitř.
Kontrola pevnosti balení před transportem
Před samotným transportem obrazu je naprosto nezbytné důkladně zkontrolovat pevnost a kvalitu celého balení. Správně zabalený obraz musí odolat běžné manipulaci i případným otřesům během přepravy. Začněte tím, že opatrně uchopíte zabalený obraz z obou stran a jemně s ním zatřesete - pokud uslyšíte jakýkoliv pohyb uvnitř balení, je třeba celý proces zabalení zopakovat. Vnitřní vrstvy ochranných materiálů musí být dostatečně těsné, aby nedocházelo k posunu obrazu.
Následně je důležité zkontrolovat všechny rohy a hrany balíku. Právě rohy jsou nejzranitelnějším místem během transportu, proto by měly být zpevněny několika vrstvami kartonu nebo speciálními rohovými chrániči. Zatlačte mírně na každý roh - pokud cítíte, že materiál příliš pruží nebo se deformuje, je nutné přidat další ochranné vrstvy.
Bublinkovou fólii, která tvoří základní ochrannou vrstvu, je třeba důkladně prohlédnout po celém povrchu. Nesmí být nikde protržená ani zmačkaná způsobem, který by snižoval její ochrannou funkci. Všechny spoje bublinkové fólie musí být pevně přelepeny kvalitní lepicí páskou, která se během manipulace neodlepuje. Zvláštní pozornost věnujte místům, kde se fólie překrývá - zde často vznikají slabá místa v balení.
Vnější kartonový obal musí být absolutně pevný a nepoškozený. Zkontrolujte, zda nejsou na kartonu známky navlhnutí nebo předchozího poškození. Karton by měl mít odpovídající tloušťku vzhledem k velikosti a váze obrazu. Při kontrole se zaměřte také na kvalitu lepení - všechny spoje musí být důkladně přelepeny širší balicí páskou, ideálně několikrát přes sebe.
Důležitým aspektem je také celková kompaktnost balíku. Když na různých místech zatlačíte rukou, neměli byste cítit, že se některá část balení propadá nebo že jsou uvnitř prázdná místa. Veškerý prostor mezi obrazem a vnějším obalem musí být vyplněn ochrannými materiály. Zvláštní pozornost věnujte prostoru kolem rámu obrazu, který je často nejvíce náchylný k poškození.
Po dokončení fyzické kontroly balení je vhodné otestovat také stabilitu balíku při postavení. Opatrně postavte zabalený obraz do vertikální polohy a sledujte, zda je stabilní a nevychyluje se do stran. Následně totéž vyzkoušejte v horizontální poloze. V obou případech by měl balík zůstat pevný a neměl by jevit známky deformace nebo nestability.
Pokud objevíte jakékoliv nedostatky v balení, je lepší celý proces zabalení zopakovat. Je lepší věnovat více času důkladnému zabalení, než riskovat poškození cenného uměleckého díla během přepravy. Pamatujte, že kvalitní balení je základním předpokladem pro bezpečný transport obrazu na jakoukoliv vzdálenost.
Publikováno: 17. 06. 2025
Kategorie: domov