Jak si správně vyžádat rejstřík trestů: Kompletní postup 2024
- Co je rejstřík trestů
- Historie rejstříku trestů v České republice
- Kdo má přístup k údajům
- Způsoby podání žádosti o výpis
- Doba uchovávání záznamů v rejstříku
- Zahlazení odsouzení a výmaz z rejstříku
- Poplatky za vydání výpisu
- Obsah výpisu z rejstříku trestů
- Mezinárodní výměna informací o trestech
- Právní předpisy upravující rejstřík trestů
Co je rejstřík trestů
Rejstřík trestů představuje oficiální databázi obsahující záznamy o pravomocných odsouzeních fyzických a právnických osob v České republice. Tento důležitý veřejný seznam spravuje Rejstřík trestů se sídlem v Praze, který funguje jako samostatná organizační složka státu podřízená Ministerstvu spravedlnosti. V rejstříku jsou evidovány veškeré pravomocné rozsudky českých soudů v trestních věcech, stejně jako informace o podmíněných propuštěních z výkonu trestu odnětí svobody či o zahlazení odsouzení.
Hlavním účelem rejstříku trestů je poskytování komplexního přehledu o trestní minulosti jednotlivců i právnických osob. Tyto informace jsou klíčové nejen pro orgány činné v trestním řízení, ale také pro zaměstnavatele, kteří ze zákona musí ověřovat trestní bezúhonnost svých zaměstnanců v určitých profesích. Rejstřík trestů obsahuje detailní záznamy o uložených trestech, včetně data spáchání trestného činu, charakteru provinění, výše trestu a způsobu jeho výkonu.
Významnou součástí systému je také evidence přestupků, která byla zavedena v roce 2016. Tento registr umožňuje sledovat opakované páchání přestupků a poskytuje tak komplexnější obraz o chování jednotlivců z hlediska dodržování zákonů. Do rejstříku se zapisují nejen tresty odnětí svobody, ale také podmíněné tresty, peněžité tresty, zákazy činnosti, obecně prospěšné práce a další alternativní tresty.
V současné době je rejstřík trestů plně digitalizován a propojen s dalšími justičními systémy. To umožňuje rychlé a efektivní zpracování požadavků na výpisy z rejstříku trestů, které lze nyní získat na mnoha místech, včetně pracovišť Czech POINT. Doba uchovávání záznamů v rejstříku trestů se liší podle závažnosti spáchaného trestného činu a typu uloženého trestu. Po uplynutí zákonem stanovené doby může dojít k zahlazení odsouzení, což znamená, že se na pachatele hledí, jako by nebyl odsouzen.
Důležitou funkcí rejstříku trestů je také mezinárodní výměna informací o odsouzeních. Česká republika je zapojena do evropského systému ECRIS, který umožňuje sdílení informací o trestních rozsudcích mezi členskými státy EU. To pomáhá v boji proti přeshraniční kriminalitě a zajišťuje, že pachatelé nemohou svou trestní minulost skrýt přesunem do jiné země EU.
Výpis z rejstříku trestů slouží jako oficiální doklad o trestní bezúhonnosti a je často vyžadován při ucházení se o zaměstnání, při žádostech o různá povolení nebo při účasti ve veřejných zakázkách. Pro získání výpisu musí žadatel prokázat svou totožnost a uhradit správní poplatek. V případě právnických osob je možné získat výpis na základě identifikačního čísla organizace.
Historie rejstříku trestů v České republice
Rejstřík trestů má v České republice dlouhou a významnou historii, která sahá až do dob Rakouska-Uherska. První systematická evidence trestů byla zavedena v roce 1873 v souvislosti s přijetím trestního řádu. Zásadní změna přišla v roce 1936, kdy byl zaveden jednotný systém evidence trestů pro celé území tehdejšího Československa. Tento systém byl spravován ministerstvem spravedlnosti a obsahoval záznamy o pravomocně odsouzených osobách.
V období komunistického režimu byl rejstřík trestů značně zpolitizován a často zneužíván k perzekuci odpůrců režimu. Evidence trestů byla v té době úzce propojena se Státní bezpečností a sloužila jako nástroj kontroly obyvatelstva. Záznamy byly vedeny v papírové podobě a byly často nepřesné nebo záměrně upravované podle politických potřeb.
Zásadní modernizace přišla po roce 1989, kdy se začalo pracovat na digitalizaci celého systému. V roce 1994 byl přijat zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, který položil základy současného systému evidence trestů. Tento zákon stanovil jasná pravidla pro vedení evidence, přístup k informacím a ochranu osobních údajů. Vznikla také samostatná organizační složka státu - Rejstřík trestů, která má své sídlo v Praze.
Významným milníkem bylo zavedení elektronického systému v roce 2001, který výrazně zrychlil a zefektivnil práci s evidencí trestů. Postupně byly digitalizovány všechny historické záznamy a vytvořena centrální databáze. To umožnilo rychlejší vydávání výpisů z rejstříku trestů a lepší spolupráci s orgány činnými v trestním řízení.
V roce 2007 došlo k dalšímu významnému pokroku, když byl zaveden systém Czech POINT, který umožnil získávání výpisů z rejstříku trestů na kontaktních místech veřejné správy. Tato změna výrazně zjednodušila přístup občanů k výpisům a odstranila nutnost osobní návštěvy centrály Rejstříku trestů v Praze.
S vstupem České republiky do Evropské unie se rozšířila mezinárodní spolupráce v oblasti evidence trestů. Od roku 2012 je český Rejstřík trestů napojen na evropský systém ECRIS (European Criminal Records Information System), což umožňuje výměnu informací o trestních rozsudcích mezi členskými státy EU.
V současnosti je Rejstřík trestů moderní institucí, která spravuje komplexní databázi trestů a poskytuje služby jak státním orgánům, tak i občanům. Důležitou součástí systému je také ochrana osobních údajů a přísná pravidla pro přístup k informacím. Rejstřík trestů nyní obsahuje nejen záznamy o pravomocných odsouzeních, ale také informace o podmíněných zastaveních trestního stíhání, podmíněných odloženích návrhu na potrestání a dalších relevantních rozhodnutích soudů.

Systém se neustále vyvíjí a modernizuje, přičemž reaguje na nové technologické možnosti a požadavky společnosti. V posledních letech se klade důraz především na elektronizaci služeb a zjednodušení přístupu k výpisům prostřednictvím datových schránek a portálu občana.
Kdo má přístup k údajům
Přístup k údajům v rejstříku trestů a veřejném seznamu trestů je přísně regulován zákonem a podléhá specifickým pravidlům. Primární přístup k těmto citlivým informacím mají orgány činné v trestním řízení, tedy státní zastupitelství, soudy a policejní orgány. Tyto instituce mohou nahlížet do rejstříku trestů v rámci své působnosti při vyšetřování trestné činnosti a vedení trestního řízení.
Významnou skupinou oprávněných osob jsou také správní orgány a další státní instituce, které potřebují informace z rejstříku trestů pro účely správního řízení nebo při rozhodování o udělení různých povolení či licencí. Mezi tyto instituce patří například živnostenské úřady, které ověřují bezúhonnost žadatelů o živnostenské oprávnění, nebo orgány státní správy při posuzování žádostí o zbrojní průkaz či řidičské oprávnění.
Každá fyzická osoba má právo na výpis z rejstříku trestů týkající se její osoby. Tento výpis lze získat na základě písemné žádosti podané osobně na kontaktním místě Czech POINT nebo přímo na pracovišti Rejstříku trestů. Při podání žádosti je nutné prokázat svou totožnost platným dokladem. V případě, že žádost podává zmocněnec, musí předložit úředně ověřenou plnou moc.
Zaměstnavatelé mohou požadovat výpis z rejstříku trestů od svých zaměstnanců nebo uchazečů o zaměstnání pouze v případech, kdy to stanoví zvláštní právní předpis nebo kdy je bezúhonnost nezbytným předpokladem pro výkon dané pracovní pozice. Není přípustné, aby zaměstnavatel vyžadoval výpis z rejstříku trestů plošně od všech zaměstnanců bez zákonného důvodu.
Specifickou kategorií jsou také advokáti a notáři, kteří mohou získat výpis z rejstříku trestů pro své klienty v rámci poskytování právních služeb. Musí však disponovat příslušným oprávněním a písemnou plnou mocí od klienta. Obdobně mohou k údajům přistupovat také probační a mediační služba při výkonu své činnosti a vězeňská služba v souvislosti s výkonem trestu odnětí svobody.
Zvláštní postavení mají zpravodajské služby, které mají přístup k údajům v rejstříku trestů v rozsahu potřebném pro plnění jejich úkolů. Tento přístup je však podmíněn dodržováním přísných bezpečnostních protokolů a podléhá speciální kontrole.
V případě mezinárodní spolupráce mohou k údajům přistupovat také zahraniční justiční orgány, a to na základě mezinárodních smluv nebo v rámci právní pomoci. Tento přístup je však vždy zprostředkován přes příslušné české orgány a podléhá přísným pravidlům ochrany osobních údajů.
Všechny přístupy k údajům v rejstříku trestů jsou elektronicky evidovány a podléhají pravidelné kontrole. Každý neoprávněný přístup nebo pokus o získání informací může být kvalifikován jako trestný čin a může vést k právním následkům pro odpovědné osoby.
Způsoby podání žádosti o výpis
Žádost o výpis z rejstříku trestů lze v současné době podat několika různými způsoby, přičemž každý z nich má své specifické požadavky a náležitosti. Nejčastějším způsobem je osobní návštěva kontaktního místa Czech POINT, které najdete na většině obecních a městských úřadů, krajských úřadech, vybraných poštách či notářských kancelářích. Při osobní návštěvě je nutné předložit platný doklad totožnosti, tedy občanský průkaz nebo cestovní pas. Pracovník Czech POINTu následně ověří totožnost žadatele a zpracuje jeho žádost přímo v systému.
Další možností je elektronické podání žádosti prostřednictvím datové schránky. Tento způsob je velmi praktický pro ty, kteří již datovou schránku vlastní a preferují vyřizování úředních záležitostí z pohodlí domova. Žádost musí být podána z datové schránky žadatele a musí obsahovat všechny zákonem stanovené náležitosti včetně elektronického podpisu.
Pro získání výpisu z rejstříku trestů lze také využít službu dálkového přístupu přes portál Justice.cz. K tomu je zapotřebí mít aktivní elektronickou identitu (například BankID, MojeID nebo eObčanku). Tento způsob je velmi rychlý a pohodlný, neboť výpis je dostupný prakticky okamžitě po ověření totožnosti a uhrazení správního poplatku.
V případě, že se žadatel nachází v zahraničí, může o výpis požádat prostřednictvím zastupitelského úřadu České republiky. Konzulární pracovník v takovém případě ověří totožnost žadatele a zajistí předání žádosti příslušnému orgánu v České republice. Je však třeba počítat s delší dobou vyřízení vzhledem k nutnosti mezinárodního poštovního styku.
Specifickou variantou je podání žádosti zmocněnou osobou, kdy žadatel může pověřit jinou osobu k vyřízení výpisu. V takovém případě musí zmocněná osoba předložit úředně ověřenou plnou moc a svůj vlastní doklad totožnosti. Plná moc nesmí být starší než 30 dnů a musí obsahovat přesné určení úkonu, k němuž je zmocněnec oprávněn.

Pro právnické osoby existuje možnost požádat o výpis z rejstříku trestů právnických osob, který je součástí veřejného seznamu trestů. Tento výpis lze získat obdobnými způsoby jako v případě fyzických osob, přičemž žádost může podat statutární orgán společnosti nebo jím pověřená osoba. V případě elektronického podání musí být žádost opatřena kvalifikovaným elektronickým podpisem nebo musí být odeslána prostřednictvím datové schránky právnické osoby.
Je důležité zmínit, že bez ohledu na zvolený způsob podání žádosti je vždy nutné uhradit správní poplatek, jehož výše je stanovena zákonem. Při osobním podání na Czech POINTu lze poplatek uhradit přímo na místě, při elektronickém podání je třeba provést platbu předem stanoveným způsobem.
Doba uchovávání záznamů v rejstříku
Záznamy v rejstříku trestů jsou uchovávány po zákonem stanovenou dobu, která se liší podle závažnosti spáchaného trestného činu a uloženého trestu. Obecně platí, že záznamy jsou z rejstříku trestů vymazány po uplynutí rehabilitační doby, která začíná běžet od vykonání nebo promlčení trestu, od prominutí trestu nebo od promlčení jeho výkonu.
U podmíněně odsouzených osob se záznam vymaže po uplynutí zkušební doby, pokud se odsouzený osvědčil. V případě podmíněného propuštění z výkonu trestu odnětí svobody se záznam vymaže po uplynutí zkušební doby podmíněného propuštění, jestliže bylo rozhodnuto, že se podmíněně propuštěný osvědčil. Pokud soud rozhodne o zahlazení odsouzení, záznam se z rejstříku trestů vymaže ihned po nabytí právní moci takového rozhodnutí.
Pro jednotlivé druhy trestů jsou stanoveny různé doby pro výmaz záznamu. U nejzávažnějších trestných činů, za které byl uložen nepodmíněný trest odnětí svobody převyšující pět let, se záznam uchovává po dobu dvaceti let od vykonání trestu. U trestů odnětí svobody od jednoho roku do pěti let se záznam uchovává patnáct let. Kratší tresty odnětí svobody do jednoho roku jsou evidovány po dobu deseti let.
Zvláštní režim platí pro mladistvé pachatele, kde jsou doby pro výmaz záznamů výrazně kratší s ohledem na snahu o jejich resocializaci a zamezení negativního vlivu záznamu v rejstříku trestů na jejich budoucí život. U peněžitých trestů a trestů obecně prospěšných prací se záznamy uchovávají zpravidla pět let od jejich vykonání.
Je důležité zmínit, že i po výmazu záznamu z rejstříku trestů zůstávají informace o odsouzení uchovány v evidenci Rejstříku trestů pro vnitřní potřebu orgánů činných v trestním řízení. Tyto informace však již nejsou dostupné pro běžné výpisy z rejstříku trestů a nemohou být použity k jinému účelu než pro trestní řízení.
Systém uchovávání záznamů v rejstříku trestů je nastaven tak, aby vyvažoval dva základní principy - na jedné straně právo společnosti na informace o kriminální minulosti jednotlivců, zejména v případech, kdy je to důležité pro ochranu veřejného zájmu, a na straně druhé právo odsouzených osob na rehabilitaci a možnost začít po určité době s čistým štítem. Tento systém také reflektuje princip proporcionality, kdy doba uchovávání záznamu odpovídá závažnosti spáchaného trestného činu.
V případě veřejného seznamu trestů, který je přístupný online, jsou informace o pravomocných rozsudcích uchovávány po kratší dobu než v samotném rejstříku trestů. Toto opatření má za cíl poskytnout veřejnosti základní informace o aktuálních odsouzeních, ale zároveň nenarušovat nadměrně soukromí odsouzených osob a jejich právo na resocializaci.
Zahlazení odsouzení a výmaz z rejstříku
Zahlazení odsouzení představuje významný právní institut, který umožňuje osobám s trestní minulostí začít takzvaně s čistým štítem. Po zahlazení odsouzení se na pachatele hledí, jako by nebyl odsouzen, což má zásadní význam pro jeho další život a pracovní uplatnění. Tento proces není automatický a řídí se přísnými pravidly stanovenými trestním zákoníkem.
K zahlazení odsouzení může dojít několika způsoby. Nejčastěji se tak děje po uplynutí zákonem stanovené lhůty, která se počítá od vykonání trestu, promlčení jeho výkonu nebo od právní moci rozhodnutí o podmíněném upuštění od potrestání. Délka této lhůty závisí na druhu a výměře uloženého trestu. U mladistvých pachatelů jsou tyto lhůty zpravidla kratší než u dospělých.
Výmaz z rejstříku trestů následuje bezprostředně po zahlazení odsouzení. Rejstřík trestů je veřejný seznam, který obsahuje informace o pravomocných odsouzeních fyzických a právnických osob. Tyto záznamy mají významný dopad na život odsouzených, neboť výpis z rejstříku trestů je často vyžadován při ucházení se o zaměstnání, při žádostech o různá povolení či při účasti ve veřejných zakázkách.
V případě podmíněného odsouzení se záznam v rejstříku trestů automaticky nevymaže ani po úspěšném uplynutí zkušební doby. Je nutné požádat příslušný soud o zahlazení odsouzení, přičemž soud zkoumá, zda odsouzený v zákonem stanovené lhůtě vedl řádný život. Pod pojmem řádný život se rozumí zejména to, že se dotyčný nedopustil žádného trestného činu ani přestupku a plnil své zákonné povinnosti.

Proces zahlazení odsouzení může být iniciován na žádost odsouzeného, jeho příbuzných v přímé linii, sourozenců nebo manžela. V některých případech může návrh na zahlazení podat i státní zástupce. Soud při rozhodování o zahlazení přihlíží k chování odsouzeného po výkonu trestu, k povaze spáchaného trestného činu a k dalším okolnostem případu.
Zvláštní režim platí pro některé druhy trestných činů, zejména ty nejzávažnější, kde může být zahlazení odsouzení vyloučeno nebo podmíněno delší časovou lhůtou. U některých profesí, například v bezpečnostních složkách nebo justici, mohou být kladeny přísnější požadavky na bezúhonnost, a proto může být i zahlazené odsouzení překážkou pro výkon takového povolání.
Významnou roli hraje také mezinárodní spolupráce v oblasti výměny informací o trestních odsouzeních. Členské státy Evropské unie si navzájem předávají informace o odsouzeních svých státních příslušníků, přičemž zahlazení odsouzení v jednom státě nemusí automaticky znamenat jeho zahlazení v jiném členském státě.
Každý má právo na druhou šanci, ale rejstřík trestů je jako jizva na duši společnosti, která nikdy zcela nezmizí
Vojtěch Kubíček
Poplatky za vydání výpisu
Za vydání výpisu z rejstříku trestů a veřejného seznamu trestů se platí správní poplatky, které jsou stanoveny zákonem o správních poplatcích. Základní poplatek za vydání výpisu z rejstříku trestů činí 100 Kč. Tento poplatek je nutné uhradit před samotným vydáním výpisu, přičemž platbu lze provést několika způsoby. Na kontaktních místech Czech POINT je možné platit v hotovosti nebo platební kartou přímo při podání žádosti. V případě elektronického podání prostřednictvím datové schránky se poplatek hradí bezhotovostně převodem na účet Rejstříku trestů.
Parametr | Rejstřík trestů ČR |
---|---|
Doba vyřízení výpisu | Na počkání |
Poplatek za výpis | 100 Kč |
Platnost výpisu | 3 měsíce |
Dostupnost služby | Czech POINT |
Forma vydání | Listinná/Elektronická |
Nutné doklady | Občanský průkaz |
Jazyk výpisu | Čeština |
Publikováno: 16. 06. 2025
Kategorie: právo