DPP chystá zásadní změny: Co cestující v Praze čeká od března
- Nový systém odbavení cestujících v MHD
- Modernizace vozového parku a nákup elektrobusů
- Rozšíření tramvajových tratí v Praze
- Změny jízdních řádů a intervalů spojů
- Rekonstrukce stanic metra a bezbariérový přístup
- Zavedení plateb bankovními kartami ve vozidlech
- Nové trasy autobusových linek v okrajových částech
- Digitalizace informačního systému pro cestující
- Ekologická opatření v provozu DPP
- Plánované prodloužení tras metra
Nový systém odbavení cestujících v MHD
Dopravní podnik hlavního města Prahy zavádí revoluční změny v systému odbavení cestujících, které mají za cíl zjednodušit a zmodernizovat způsob placení jízdného v pražské MHD. Nový systém, který bude postupně implementován v průběhu následujících měsíců, přináší několik zásadních inovací. Cestující budou moci nově využívat bezkontaktní platební karty přímo u označovačů ve vozidlech MHD, což výrazně urychlí proces nástupu do dopravních prostředků.
Významnou novinkou je také možnost zakoupení jízdenky pomocí mobilní aplikace PID Lítačka, která nyní nabízí rozšířené funkce včetně real-time sledování spojů a plánování cesty. Systém je propojen s městskou kartou Lítačka, která prochází modernizací a nabízí cestujícím více možností než kdy předtím. Držitelé Lítačky mohou své předplatní kupóny spravovat online a v případě ztráty karty si mohou okamžitě zablokovat svůj účet prostřednictvím webového rozhraní.
Součástí modernizace je také instalace nových validátorů ve všech vozidlech MHD, které umožňují rychlejší a spolehlivější odbavení cestujících. Tyto validátory jsou vybaveny velkým dotykovým displejem a podporují všechny běžné způsoby platby včetně bezkontaktních karet, mobilních plateb a QR kódů. Systém automaticky rozpozná typ jízdného a aplikuje nejvýhodnější tarif pro cestujícího.
Dopravní podnik také zavádí nový systém kontroly jízdenek, kdy revizoři budou vybaveni moderními čtečkami, které dokáží během několika sekund ověřit platnost všech typů jízdních dokladů. Tento systém významně zrychlí kontrolu a sníží možnost podvodů s jízdenkami. Pro cestující to znamená minimální zdržení při kontrole a větší komfort při cestování.
V rámci modernizace odbavovacího systému dochází také k rozšíření sítě prodejních míst a automatů na jízdenky. Nové automaty nabízejí intuitivní uživatelské rozhraní v několika jazycích a přijímají různé způsoby platby. Důležitou součástí změn je také postupné zavádění elektronických informačních panelů na zastávkách, které poskytují aktuální informace o příjezdech spojů a případných změnách v dopravě.
Systém také přináší lepší možnosti pro analýzu dat o pohybu cestujících, což umožní dopravnímu podniku optimalizovat jízdní řády a kapacity spojů podle skutečné poptávky. Tato data budou zpracovávána v souladu s přísnými pravidly ochrany osobních údajů a budou sloužit výhradně ke zlepšování kvality služeb MHD.
Pro usnadnění přechodu na nový systém připravil dopravní podnik rozsáhlou informační kampaň, včetně instruktážních videí a informačních materiálů dostupných na zastávkách a ve vozidlech MHD. Cestující mohou také využít speciální informační linku, kde jim vyškolení operátoři pomohou s případnými dotazy ohledně nového systému odbavení.
Modernizace vozového parku a nákup elektrobusů
Dopravní podnik hlavního města Prahy v posledních letech výrazně modernizuje svůj vozový park a klade důraz především na ekologickou dopravu. Významným krokem je postupné zavádění elektrobusů do běžného provozu, které představují budoucnost městské hromadné dopravy. V roce 2023 DPP zahájil rozsáhlý program nákupu nových elektrobusů, přičemž do roku 2030 plánuje pořídit více než 140 těchto vozidel.
První elektrobusy byly nasazeny na linkách v severní části Prahy, kde se osvědčily především díky tichému provozu a nulovým emisím. Dopravní podnik postupně buduje potřebnou dobíjecí infrastrukturu, včetně rychlodobíjecích stanic na konečných zastávkách a v depech. Významnou výhodou je možnost dobíjení během běžných provozních přestávek, což zajišťuje plynulý provoz bez nutnosti dlouhých odstávek.
Kromě elektrobusů DPP pokračuje v modernizaci tramvajového vozového parku. Do provozu jsou postupně zařazovány moderní nízkopodlažní tramvaje Škoda ForCity, které nabízejí cestujícím maximální komfort, klimatizaci a bezbariérový přístup. Tyto tramvaje jsou vybaveny pokročilými bezpečnostními systémy a rekuperací brzdné energie, což přispívá k úspoře elektrické energie.
V oblasti autobusové dopravy dochází k postupné obměně starších vozidel za nové autobusy s pohonem na zemní plyn nebo moderní dieselové motory splňující přísné emisní normy Euro 6. Důraz je kladen na snižování emisí a hlučnosti v městském prostředí. DPP také testuje různé alternativní pohony, včetně hybridních autobusů, které kombinují výhody elektrického a spalovacího motoru.
Modernizace se týká i zázemí pro údržbu vozidel. Dopravní podnik investuje do rekonstrukce dep a dílen, kde vznikají specializovaná pracoviště pro servis elektrobusů a moderních tramvají. Vznikají nové nabíjecí stanice a diagnostická zařízení, která umožňují efektivnější údržbu a rychlejší odhalení případných závad.
Součástí modernizace je také implementace nových technologií pro sledování vozidel a řízení provozu. Vozidla jsou vybavována moderními palubními počítači, které umožňují přesné sledování polohy a poskytují cestujícím aktuální informace o spojích. Systém automatického počítání cestujících pomáhá optimalizovat vytížení jednotlivých linek a přizpůsobovat jízdní řády skutečným potřebám.

DPP při modernizaci vozového parku spolupracuje s předními výrobci dopravních prostředků a využívá zkušenosti z jiných evropských měst. Důležitým aspektem je také školení personálu pro práci s novými technologiemi a zajištění bezpečného provozu moderních vozidel. Celý proces modernizace je financován z vlastních zdrojů DPP, dotací hlavního města Prahy a evropských fondů.
Rozšíření tramvajových tratí v Praze
V posledních letech dochází k významnému rozvoji tramvajové dopravy v hlavním městě Praha. Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje několik klíčových projektů rozšíření tramvajové sítě, které mají zlepšit dostupnost městské hromadné dopravy v různých částech metropole. Jedním z nejvýznamnějších projektů je výstavba nové tramvajové trati na Václavském náměstí, která propojí horní část náměstí s již existující tratí na Vinohradské třídě. Tato trať významně přispěje k lepší dopravní obslužnosti centra města a umožní efektivnější přepravu cestujících.
Další důležitou změnou je plánované prodloužení tramvajové trati z Divoké Šárky do Dědinské, které výrazně zlepší dopravní spojení pro obyvatele Prahy 6. Tento projekt zahrnuje vybudování nové tratě v délce přibližně 2 kilometrů a vytvoření několika nových zastávek. Současně s tím probíhá příprava výstavby tramvajové trati z Modřan do Libuše, která má zajistit lepší dopravní obslužnost této rychle se rozvíjející oblasti.
Významnou modernizací prochází také tramvajová trať v oblasti Barrandova, kde se připravuje prodloužení až do Holyně a Slivence. Tento projekt je součástí dlouhodobé strategie rozvoje městské hromadné dopravy v jižní části Prahy. DPP také plánuje vybudování nové tramvajové trati na Pankrác, která má propojit oblast Pankráce s Budějovickou a zlepšit tak dostupnost této významné administrativní oblasti.
V rámci změn v pražské MHD se připravuje také modernizace několika přestupních uzlů. Významnou proměnou projde oblast Palmovky, kde vznikne nový přestupní terminál mezi tramvajemi a metrem. Podobné úpravy čekají i další důležité dopravní uzly v metropoli. Součástí modernizace je také postupná výměna starších typů tramvají za nové, nízkopodlažní vozy, které nabídnou cestujícím větší komfort při cestování.
DPP zároveň pracuje na zlepšení informačního systému pro cestující. V rámci modernizace jsou postupně instalovány nové elektronické informační panely na zastávkách, které poskytují aktuální informace o příjezdech spojů a případných změnách v dopravě. Důležitou součástí změn je také zvyšování bezbariérovosti zastávek a modernizace tratí s důrazem na snížení hlučnosti a vibrací.
Všechny tyto změny jsou součástí dlouhodobé strategie rozvoje pražské MHD, která má za cíl zvýšit atraktivitu veřejné dopravy a snížit závislost obyvatel na individuální automobilové dopravě. Realizace těchto projektů významně přispěje k udržitelnému rozvoji města a zlepšení kvality života jeho obyvatel. Dopravní podnik také klade důraz na environmentální aspekty provozu a postupně zavádí energeticky úspornější řešení v rámci celé své infrastruktury.
Změny jízdních řádů a intervalů spojů
V souvislosti s optimalizací provozu pražské městské hromadné dopravy dochází k významným úpravám jízdních řádů a intervalů spojů. Dopravní podnik hlavního města Prahy zavádí od příštího měsíce několik podstatných změn, které se dotknou jak autobusových, tak tramvajových linek. V ranní špičce pracovních dnů dochází k mírnému prodloužení intervalů u vytížených tramvajových linek, konkrétně u linek číslo 9, 17 a 22, a to z původních 4 minut na 5 minut. Tato změna byla zavedena na základě dlouhodobého sledování vytíženosti spojů a analýzy přepravních proudů.
Na základě požadavků městských částí a cestující veřejnosti dochází k posílení večerního provozu autobusových linek v okrajových částech Prahy. Zejména linky směřující do Letňan, Čakovic a Kbel budou nově jezdit i po 22. hodině v intervalu 30 minut namísto dosavadních 40 minut. Významnou změnou prochází také koordinace návazností spojů na konečných zastávkách a přestupních uzlech, kde byly upraveny časy odjezdů tak, aby na sebe spoje lépe navazovaly.
V oblasti metra dochází k úpravě intervalů v okrajových časech provozu. Ranní provoz začíná o 15 minut dříve na všech třech linkách, což ocení zejména cestující směřující na ranní směny. O víkendech a svátcích byl upraven interval v dopoledních hodinách na 7,5 minuty na všech linkách, což představuje mírné zkrácení oproti současnému stavu.
Dopravní podnik také reaguje na zvýšenou poptávku po nočních spojích a rozšiřuje provoz nočních autobusových linek. Vybrané noční linky nově pojedou v intervalu 30 minut i během pracovních dnů, nejen o víkendech jak tomu bylo doposud. Tato změna se týká především linek zajišťujících spojení s velkými sídlištními celky a oblastmi s vysokou koncentrací nočního života.
V rámci optimalizace dochází také k úpravám tras některých autobusových linek. Několik méně vytížených spojů bylo sloučeno do jedné linky s delší trasou, což umožní efektivnější využití vozového parku a personálních kapacit. Změny se dotknou i midibusových linek v centru města, kde dochází k rozšíření provozu v turisticky exponovaných lokalitách.

Pro cestující jsou připraveny podrobné informační materiály dostupné na zastávkách, ve vozech MHD a v infocentrech dopravního podniku. Všechny změny byly konzultovány s městskými částmi a organizací ROPID, která zajišťuje koordinaci pražské integrované dopravy. Cílem těchto úprav je zajistit spolehlivější a efektivnější provoz městské hromadné dopravy při zachování vysokého standardu služeb pro cestující veřejnost.
Rekonstrukce stanic metra a bezbariérový přístup
Dopravní podnik hlavního města Prahy v posledních letech významně investuje do modernizace stanic metra a zajištění bezbariérového přístupu pro všechny cestující. Nejvýznamnější změny se týkají především starších stanic na trasách A a B, které byly postaveny v době, kdy bezbariérová přístupnost nebyla prioritou. V současnosti probíhá několik důležitých rekonstrukčních projektů, které mají za cíl zpřístupnit metro širšímu okruhu cestujících.
Na stanici Jiřího z Poděbrad se realizuje rozsáhlá modernizace, jejíž součástí je výstavba výtahů a kompletní rekonstrukce vestibulu. Práce by měly být dokončeny v roce 2024 a přinesou dlouho očekávané bezbariérové řešení. Obdobná situace je ve stanici Flora, kde se připravuje instalace výtahů a modernizace technického zázemí. Tyto úpravy významně usnadní cestování nejen osobám s omezenou schopností pohybu, ale také seniorům a rodičům s kočárky.
Dopravní podnik se zaměřuje i na komplexní obnovu technologického vybavení stanic. Ve stanici Českomoravská probíhá výměna eskalátorů a modernizace osvětlení, což přispěje k větší bezpečnosti a komfortu cestujících. Podobné práce jsou plánovány i pro stanici Náměstí Republiky, kde se kromě výměny pohyblivých schodů počítá také s instalací klimatizace a modernizací informačního systému.
Významnou změnou prochází také stanice Opatov, kde se připravuje výstavba nového bezbariérového přístupu a modernizace vestibulu. Součástí projektu je i revitalizace okolního prostranství a vytvoření lepšího propojení s navazující autobusovou dopravou. Dopravní podnik plánuje do roku 2025 zpřístupnit bezbariérově více než 75 % všech stanic metra.
V rámci modernizace se nezapomíná ani na bezpečnostní prvky. Ve stanicích se instalují nové kamerové systémy, protipožární zařízení a modernizují se únikové cesty. Důležitou součástí rekonstrukcí je také obnova hydroizolací a sanace průsaků, které v některých starších stanicích způsobují problémy. Tyto práce jsou často technicky náročné a vyžadují částečná omezení provozu.
Dopravní podnik také zavádí nové technologie pro lepší orientaci cestujících. Instalují se moderní informační panely, akustické majáčky pro nevidomé a nové označení tras pro slabozraké. V některých stanicích se testují inovativní navigační systémy využívající bluetooth technologii, které mohou pomocí mobilní aplikace navádět cestující k výtahům nebo bezbariérovým trasám.
Všechny tyto změny vyžadují značné finanční investice a pečlivé plánování. Dopravní podnik proto koordinuje rekonstrukční práce tak, aby minimalizoval dopady na běžný provoz metra. Většina náročnějších prací probíhá v nočních hodinách nebo během víkendů. Přesto některé rozsáhlejší rekonstrukce vyžadují dočasné uzavření části stanic nebo omezení provozu.
Změny v dopravě jsou jako vlny na moři - některé nás posunou vpřed, jiné nás na chvíli zastaví, ale všechny jsou součástí cesty k lepšímu systému
Radek Novotný
Zavedení plateb bankovními kartami ve vozidlech
Dopravní podnik hlavního města Prahy přichází s významnou modernizací v oblasti platebních možností ve svých vozidlech. Od roku 2024 bude postupně zavádět možnost platby bankovními kartami přímo u řidiče ve všech vozidlech městské hromadné dopravy. Tento krok představuje zásadní změnu v dosavadním systému prodeje jízdenek a významně usnadní cestování především příležitostným cestujícím a turistům.
Nový platební systém bude nejprve testován ve vybraných autobusových linkách, následně se rozšíří do tramvají a nakonec i do vozů metra. Cestující budou moci využít všechny běžné typy bezkontaktních platebních karet, včetně plateb prostřednictvím mobilních telefonů či chytrých hodinek. Systém bude podporovat platby kartami Visa, Mastercard i dalších významných poskytovatelů.
Zavedení plateb kartami přímo ve vozidlech představuje logické pokračování modernizace odbavovacího systému, který již nyní umožňuje nákup jízdenek prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka nebo SMS jízdenek. Nový systém výrazně sníží potřebu hotovostních plateb, což přispěje k větší bezpečnosti řidičů a zrychlení odbavení cestujících. Řidiči nebudou muset manipulovat s hotovostí v takové míře jako dosud, což sníží riziko přepadení a zjednoduší jejich práci.
Implementace systému si vyžádá investice v řádu desítek milionů korun, které budou využity na pořízení a instalaci platebních terminálů, jejich propojení s palubními počítači vozidel a zajištění bezpečného přenosu dat. Dopravní podnik očekává, že investice se vrátí nejen ve formě vyššího komfortu pro cestující, ale také v podobě snížení nákladů na manipulaci s hotovostí a údržbu současných prodejních automatů.

Součástí modernizace je také příprava na budoucí rozšíření funkcí platebního systému. V následujících fázích by mělo být možné pomocí platební karty zakoupit i další typy jízdenek, včetně časových kuponů. Systém bude také připraven na případné zavedení dynamického jízdného, které by mohlo v budoucnu zohledňovat například denní dobu nebo vytíženost spojů.
Pro cestující, kteří preferují tradiční způsoby platby, zůstanou zachovány všechny dosavadní možnosti nákupu jízdenek. Jízdenkové automaty na zastávkách, prodejní místa dopravního podniku i možnost platby v hotovosti u řidiče budou nadále k dispozici. Cílem není nahradit stávající systém, ale rozšířit možnosti tak, aby si každý cestující mohl vybrat způsob platby, který mu nejvíce vyhovuje.
Zavedení plateb kartami ve vozidlech představuje významný krok k modernizaci pražské městské hromadné dopravy a přibližuje ji standardům velkých evropských metropolí. Tento projekt je součástí širší strategie digitalizace služeb Dopravního podniku hlavního města Prahy, která má za cíl zvýšit atraktivitu veřejné dopravy a přispět k udržitelnému rozvoji mobility v hlavním městě.
Nové trasy autobusových linek v okrajových částech
V souvislosti s optimalizací provozu městské hromadné dopravy dochází k významným změnám v trasování autobusových linek v okrajových částech Prahy. Dopravní podnik hlavního města Prahy zavádí několik zcela nových autobusových spojů a upravuje trasy stávajících linek, aby lépe vyhovovaly potřebám místních obyvatel. V oblasti Prahy-Křeslic bude nově vedena linka 227, která zajistí přímé spojení s oblastí Zahradního Města a terminálem Skalka. Obyvatelé této lokality tak získají rychlejší přístup k metru A.
Změny v DPP 2023 | Před změnou | Po změně |
---|---|---|
Základní jízdné 30 min | 30 Kč | 40 Kč |
Základní jízdné 90 min | 40 Kč | 50 Kč |
Měsíční kupon | 550 Kč | 720 Kč |
Roční kupon | 3650 Kč | 3650 Kč |
Významné změny se týkají také oblasti Prahy-Běchovic, kde dochází k prodloužení linky 261 až k železniční stanici. Toto opatření výrazně zlepší návaznost autobusové a železniční dopravy a usnadní cestování především obyvatelům, kteří dojíždějí za prací do centra města. V ranních a odpoledních špičkách bude navýšen počet spojů, aby se předešlo přeplněnosti vozů.
V severní části města, konkrétně v oblasti Prahy-Čakovic a Letňan, dochází k reorganizaci linkového vedení. Nově zavedená midibusová linka 159 bude obsluhovat menší ulice v rezidenčních oblastech, kam se větší autobusy obtížně dostávají. Tato změna přinese komfortnější cestování zejména seniorům a rodinám s dětmi, kteří tak budou mít zastávku blíže svému bydlišti.
Dopravní podnik také reaguje na rostoucí výstavbu v okrajových částech města. V oblasti Prahy-Kolovrat je posílena obsluha nově vznikající zástavby prostřednictvím prodloužené trasy linky 243. Ta nově zajíždí až do oblasti Na Parkáně, kde vzniklo několik nových bytových komplexů. Interval mezi spoji bude ve špičce zkrácen na 12 minut, což představuje významné zlepšení dopravní obslužnosti této rychle se rozvíjející lokality.
Změny se dotknou i víkendového provozu, kdy budou zavedeny nové spoje v časných ranních hodinách, aby byla zajištěna lepší dostupnost pro obyvatele mířící na směnný provoz. V oblasti Prahy-Újezdu nad Lesy dochází k úpravě trasování noční linky 911, která nově obslouží i odlehlejší části této městské části. Toto opatření ocení především mladí lidé vracející se z večerních akcí v centru města.
Dopravní podnik při plánování změn vycházel z dlouhodobého monitoringu vytíženosti jednotlivých spojů a z podnětů místních obyvatel. Všechny úpravy byly konzultovány s představiteli dotčených městských částí a prošly důkladnou analýzou dopravních expertů. Cílem těchto změn je nejen zlepšit dostupnost veřejné dopravy v okrajových částech Prahy, ale také motivovat více obyvatel k využívání městské hromadné dopravy namísto osobních automobilů. Tím by mělo dojít ke snížení dopravní zátěže v kritických částech města a zlepšení životního prostředí.
Digitalizace informačního systému pro cestující
V rámci modernizace služeb Dopravního podniku hlavního města Prahy dochází k významné transformaci informačního systému pro cestující. Nový digitální systém přináší komplexní řešení pro poskytování aktuálních informací o spojích, výlukách a mimořádných událostech v reálném čase. Cestující nyní mohou využívat moderní digitální panely na zastávkách, které nahrazují zastaralé papírové jízdní řády a informační tabule.
Součástí této rozsáhlé modernizace je také implementace pokročilých mobilních aplikací, které umožňují cestujícím sledovat polohu vozů městské hromadné dopravy s přesností na jednotlivé minuty. Systém využívá GPS technologii a sofistikované algoritmy pro výpočet předpokládaných časů příjezdu, přičemž zohledňuje aktuální dopravní situaci v hlavním městě.

Významnou inovací je také zavedení elektronického odbavovacího systému, který umožňuje bezkontaktní platby jízdného pomocí bankovních karet či mobilních telefonů. Tento systém výrazně zrychluje proces nástupu do vozidel a snižuje provozní náklady spojené s údržbou klasických označovačů jízdenek.
Dopravní podnik Praha také zavádí nový systém pro informování o mimořádných událostech, který automaticky rozesílá notifikace registrovaným uživatelům prostřednictvím push zpráv nebo SMS. Cestující tak mají okamžitý přehled o případných změnách v dopravě, což jim umožňuje lépe plánovat své cesty.
V rámci digitalizace dochází také k modernizaci interiérů vozidel, kde jsou instalovány LCD obrazovky poskytující informace o trase, následujících zastávkách a možnostech přestupu. Tyto obrazovky jsou propojeny s centrálním systémem a dokáží zobrazovat aktuální informace o návazných spojích či případných zpožděních.
Součástí digitalizace je také implementace systému pro sledování obsazenosti vozů, který pomocí senzorů měří počet cestujících v jednotlivých vozidlech. Tato data jsou následně využívána pro optimalizaci jízdních řádů a kapacity spojů v různých denních dobách.
Nový informační systém také zahrnuje vylepšené webové rozhraní, které nabízí přehledné vyhledávání spojení, informace o plánovaných výlukách a interaktivní mapu zobrazující aktuální polohu všech vozidel v síti MHD. Cestující mají možnost personalizace svého účtu, kde si mohou nastavit preferované trasy a dostávat cílené informace o změnách na jejich obvyklých linkách.
Modernizace zahrnuje také instalaci Wi-Fi připojení ve vozidlech a na vybraných zastávkách, což umožňuje cestujícím přístup k online informacím o dopravě i během cesty. Tento krok významně přispívá ke zvýšení komfortu cestování a dostupnosti aktuálních informací pro všechny uživatele městské hromadné dopravy.
Ekologická opatření v provozu DPP
Dopravní podnik hlavního města Prahy v posledních letech významně posiluje svůj závazek k ochraně životního prostředí a implementaci ekologických opatření ve svém provozu. Společnost systematicky modernizuje svůj vozový park s důrazem na nízkoemisní a bezemisní vozidla. V rámci autobusové dopravy DPP postupně nahrazuje starší dieselové autobusy moderními vozy s pohonem na zemní plyn (CNG) a především elektrobusy. Do roku 2030 plánuje podnik kompletně elektrifikovat několik autobusových linek a výrazně navýšit podíl elektrických vozidel ve své flotile.
Významným krokem v oblasti ekologizace provozu je také modernizace tramvajové infrastruktury. DPP instaluje moderní kolejové systémy s prvky pro snížení hlučnosti a vibrací, včetně speciálních travnatých pásů mezi kolejemi, které přispívají k lepšímu mikroklimatu ve městě. Nové tramvaje jsou vybaveny rekuperačním brzděním, které umožňuje využití brzdné energie k napájení dalších vozidel v síti, čímž se významně snižuje celková energetická náročnost provozu.
V oblasti metra se DPP zaměřuje na energetickou optimalizaci provozu. Postupně dochází k výměně klasického osvětlení za úsporné LED systémy ve stanicích i tunelech, modernizaci vzduchotechniky a instalaci energeticky účinnějších eskalátorů. Nové soupravy metra disponují pokročilými systémy rekuperace energie, které dokáží využít až 40 % energie vznikající při brzdění.
Dopravní podnik také investuje do modernizace svých dep a vozoven. Střechy mnoha objektů jsou postupně osazovány fotovoltaickými panely, které přispívají k energetické soběstačnosti areálů. Ve vozovnách jsou instalovány systémy pro efektivní hospodaření s vodou, včetně recyklace vody z mycích linek. Významnou inovací je zavedení automatických systémů řízení vytápění a klimatizace, které optimalizují spotřebu energie v závislosti na aktuální obsazenosti a venkovních podmínkách.
V rámci snižování uhlíkové stopy DPP implementuje systém environmentálního managementu podle normy ISO 14001. Společnost pravidelně monitoruje a vyhodnocuje dopady své činnosti na životní prostředí a stanovuje si konkrétní cíle pro jejich minimalizaci. Do roku 2025 plánuje DPP snížit své celkové emise CO2 o 25 % oproti roku 2019. Součástí strategie je také vzdělávání zaměstnanců v oblasti environmentálně odpovědného chování a efektivního využívání zdrojů.
Dopravní podnik se rovněž zaměřuje na využívání obnovitelných zdrojů energie. Kromě solárních panelů na střechách budov zvažuje také možnost využití geotermální energie pro vytápění některých objektů. V oblasti odpadového hospodářství společnost důsledně třídí odpady a hledá možnosti jejich dalšího využití nebo recyklace. Speciální pozornost je věnována nakládání s nebezpečnými odpady, které vznikají při údržbě vozidel a infrastruktury.
Plánované prodloužení tras metra
V současné době probíhá několik významných projektů týkajících se prodloužení stávajících tras pražského metra. Nejvýznamnějším z nich je výstavba nové trasy metra D, která má v první fázi spojit Písnici s Pankrácem. Tento projekt, jehož realizace již započala, představuje největší investici v historii hlavního města. První úsek by měl být dokončen v roce 2029 a cestující se mohou těšit na pět nových stanic: Depo Písnice, Písnice, Libuš, Nové Dvory a Olbrachtova.

Dopravní podnik hlavního města Prahy také intenzivně pracuje na plánech prodloužení linky A ze stanice Nemocnice Motol do Letiště Václava Havla. Tento projekt je klíčový pro zlepšení dopravní dostupnosti letiště a západní části města. Předpokládaná realizace této části je plánována na období 2028-2035. Na trase by měly vzniknout stanice Bílá Hora, Dědina a Letiště Václava Havla, přičemž se počítá i s rezervou pro případnou stanici Dlouhá Míle.
Linka B by se měla v budoucnu dočkat prodloužení ze stanice Zličín směrem do Hostivic. Tento záměr je však zatím ve fázi předběžných studií a jeho realizace se předpokládá až po roce 2040. Důvodem je především rostoucí bytová výstavba v této oblasti a potřeba zajištění kvalitní dopravní obslužnosti pro místní obyvatele.
Významnou změnou projde také stanice Florenc, kde se plánuje rozsáhlá modernizace přestupního uzlu v souvislosti s výstavbou nového administrativního komplexu. Součástí projektu je i příprava na možné budoucí napojení vysokorychlostní železnice.
Dopravní podnik také zvažuje možnost prodloužení linky C ze stanice Letňany směrem na sever do Čakovic. Tento projekt by výrazně ulehčil dopravní situaci v severní části Prahy a poskytl by rychlé spojení pro obyvatele rychle se rozvíjejících oblastí. Realizace je však podmíněna demografickým vývojem a ekonomickou situací města.
V rámci modernizace stávající infrastruktury se připravuje komplexní rekonstrukce několika starších stanic, především na lince A a B. Tyto úpravy zahrnují výměnu eskalátorů, modernizaci vzduchotechniky a instalaci výtahů pro bezbariérový přístup. Významnou proměnou projdou stanice Jiřího z Poděbrad a Flora, kde se počítá s kompletní rekonstrukcí včetně výměny původních obkladů a osvětlení.
Všechny tyto projekty jsou součástí dlouhodobé strategie rozvoje pražské hromadné dopravy, která si klade za cíl zvýšit podíl cestujících využívajících městskou hromadnou dopravu na úkor individuální automobilové dopravy. Realizace těchto plánů však závisí na mnoha faktorech, včetně dostupnosti finančních prostředků a koordinace s dalšími infrastrukturními projekty v hlavním městě.
Publikováno: 24. 06. 2025
Kategorie: doprava